Το Μουσείο V&A

Το Μουσείο Victoria and Albert του Λονδίνου, (V&A) είναι το κορυφαίο μουσείο τέχνης και σχεδίου στον κόσμο με συλλογές ασυναγώνιστες στο εύρος και την ποικιλομορφία τους, που καλύπτουν 5000 χρόνια ανθρώπινης δημιουργικότητας. Ιδρύθηκε το 1852 για να κάνει τα έργα τέχνης διαθέσιμα σε όλους και να εμπνεύσει Βρετανούς σχεδιαστές και κατασκευαστές. Σήμερα, σκοπός του είναι να υπερασπιστεί τη δημιουργική βιομηχανία, να εμπνεύσει την επόμενη γενιά και να εξάψει τη φαντασία όλων.

1838 Wallcoverings

Στον πυρήνα των Ταπετσαριών τοίχων του 1838 είναι η γιορτή του design και της δεξιοτεχνίας. Μια οικογενειακή επιχείρηση, με επικεφαλής την ομάδα αδελφών James and Abigail Watson, η οικογένεια των οποίων έχει πάνω από 4 γενιές εμπειρίας εκτύπωσης ταπετσαρίας. Όλες οι πολυτελείς ταπετσαρίες του 1838 τυπώνονται στο οικογενειακό εργοστάσιο στο Lancashire, όπου είναι ηγέτες στη τεχνική εκτύπωσης ταπετσαρίας. Από την τεχνική της εκτύπωσης που έχουν κληρονομήσει για ένα όμορφο αποτέλεσμα ζωγραφισμένο στο χέρι, μέχρι τις πιο πρόσφατες ψηφιακά εκτυπωμένες εμφανίσεις. Το 1838 αναφέρεται στις βαθιές ρίζες της καινοτομίας της ταπετσαρίας, γιατί αυτή ήταν η χρονιά που πρωτοπαρουσιάστηκε η πρώτη μηχανή ταπετσαρίας στο Darwen του Lancashire, λίγα μόλις μίλια μακριά από το σημερινό εργοστάσιο.

Η Συλλογή Decorative Papers

Η V&A Decorative Papers από το 1838 Wallcoverings είναι μια πλούσια συλλογή από εννέα μοτίβα ταπετσαρίας σε πάνω από 30 χρωματικές παλέτες, που περικλείουν τη σχεδιαστική αριστεία και τη δεξιοτεχνία. Λαμβάνοντας έμπνευση σχεδιασμού από το τεράστιο αρχείο του V&A, σε συνδυασμό με την απίστευτη δεξιοτεχνία και το πάθος της ομάδας του 1838, το αποτέλεσμα είναι μια μαγευτική συλλογή επανασχεδιασμένων σχεδίων που απεικονίζουν τη διακοσμητική γοητεία και τη συνεχή συνάφεια του παρελθόντος με τους εσωτερικούς χώρους του σπιτιού του σήμερα.

Οικολογικές ταπετσαρίες τοίχου

Η αειφορία και η περιβαλλοντική ευθύνη βρίσκονται στο επίκεντρο του 1838 Wallcoverings. Τα σχέδια αυτής της συλλογής είναι τυπωμένα σε ένα νέο, υψηλής ποιότητας, οικολογικό μη υφαντό υπόστρωμα, το 79% του οποίου αποτελείται από φυσικές, ανανεώσιμες ίνες. Το 59% είναι ίνες κυτταρίνης (ξυλοπολτός) από δάση πιστοποιημένα με FSC® (C119803) και άλλες ελεγχόμενες πηγές και το 20% είναι ίνες PLA (θερμοπλαστικές φυτικής προέλευσης) από τα φυσικά σάκχαρα σε ζαχαρότευτλα και καλαμπόκι. Δεν χρησιμοποιούνται πολυεστερικές ίνες με βάση το λάδι και το υπόλοιπο 21% αποτελείται από συνδετικό λατέξ με βάση το νερό. Όλα τα μελάνια εκτύπωσης είναι με βάση το νερό, μη τοξικά και απαλλαγμένα από VOCs (Volatile Organic Compounds).

Όλες οι εικόνες αρχείου © Victoria and Albert Museum, Λονδίνο

Macaw

Έμπνευση αρχείου: Ταπετσαρία Macaw, Walter Crane (1845–1915) για Jeffrey & Co., Λονδίνο, 1908

Το Macaw, σχεδιασμένο από τον Walter Crane για την Jeffrey & Co., δημιουργήθηκε αρχικά ως εκθετήριο για τη Γαλλο-Βρετανική Έκθεση του 1908 στο Λονδίνο, όπου του απονεμήθηκε Grand Prix. Θεωρούμενος γενικά ο πιο επιδραστικός εικονογράφος παιδικών βιβλίων της γενιάς του, ο Crane δημιούργησε επίσης πολλά αξιομνημόνευτα σχέδια για ταπετσαρίες. Μαθήτευσε ως ξυλογράφος, ο Crane είχε άφθονες ευκαιρίες να μελετήσει προσεκτικά το έργο σύγχρονων καλλιτεχνών όπως οι ζωγράφοι Dante Gabriel Rossetti και ο εικονογράφος Sir John Tenniel, και τα δικά του σχέδια αποτυπώνουν μοναδικά τις στυλιζαρισμένες φυσικές λεπτομέρειες. Επηρεασμένος πολύ από τον William Morris, ο Crane ήταν αφοσιωμένος σοσιαλιστής και πίστευε με πάθος στη μεταμορφωτική δύναμη του να φέρει ανθρώπους από κάθε κοινωνική τάξη σε καθημερινή επαφή με την τέχνη.

 

 

 

Floral Fanfare

Έμπνευση αρχείου:Σχέδιο ταπετσαρίας, George Charles Haité (1855–1924),Αγγλία, 1880–1900

Επαγγελματίες τεχνών και χειροτεχνίας, όπως ο George Charles

Haité, υποστήριξαν το σχέδιο που στιλιζάρει τη φύση, μειώνοντας τα φύλλα και τα λουλούδια, αντικαθιστώντας τα με μια σειρά από επίσημα, συμμετρικά σχήματα. Ένας εξαιρετικά ταλαντούχος καλλιτέχνης και εικονογράφος, ο Haité άρχισε να σχεδιάζει ταπετσαρίες τη δεκαετία του 1870 και παρήγαγε σχέδια για διάφορες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Jeffrey & Co.,

Essex & Co., William Woollams και Arthur Sanderson & Sons. Ένα κομψό μοτίβο από τον 19ο αιώνα για μια ταπετσαρία, που αποτελείται από floral -σε σχήμα βεντάλιας- μοτίβα, μέσα σε μία διάταξη λεπτού φυλλώματος. Το ύφος του έργου του Haité διασχίζει τα κινήματα Arts and Crafts και Art Nouveau. Το διακοσμητικό αποτέλεσμα θυμίζει επίσης το λαμπερό στυλ Art Deco. Τέλειος με την απλότητά του, η τέχνη του Haité ενισχύεται περαιτέρω με έντονα φρέσκα χρώματα για να φέρει μια πινελιά νεωτερικότητας στο διαρκές σχέδιο.

 

Kilburn’s Coral

Έμπνευση αρχείου: Σχέδιο για ένα τυπωμένο βαμβάκι, William Kilburn (1745–1818), Λονδίνο, 1788–92

Το V&A έχει στη συλλογή του ένα μοναδικό άλμπουμ από 223 εξαιρετικά σχέδια υφασμάτων ζωγραφισμένων με ακουαρέλα από τον William Kilburn. Γεννημένος στην Ιρλανδία, μετακόμισε στο Λονδίνο και εργάστηκε ως βοτανικός εικονογράφος πριν εδραιωθεί ο ίδιος στην κλωστοϋφαντουργία και τελικά

διαχειριστεί το δικό του εργοστάσιο εκτυπώσεων στο Wallington στο Surrey. Θαυμάζεται και μιμείται από τους υπόλοιπους σχεδιαστές, ο Kilburn δημιούργησε φανταστικά και ευχάριστα μοτίβα που ποτέ δεν απέτυχαν σε ποιότητα και πρωτοτυπία.

Όλα τα σχέδια του Kilburn χρησιμοποιούν μοτίβα λουλουδιών, συνδιασμένα με φύλλα, κοχύλια, κορδέλες ή αρχιτεκτονικά στοιχεία, που αποδεικνύουν τη μεγάλη του ικανότητα στην κατασκευή πατρόν, συγκαλύπτοντας την επανάληψη τόσο σε σύνθετα όσο και σε απλά σχέδια. Εδώ τα λουλούδια, τα φυτά, τα φύκια και τα κοράλλια απεικονίζονται ρεαλιστικά ώστε να είναι πλήρως αναγνωρίσιμα αλλά και αναμεμειγμένα με εξωτικά σχέδια - με το αποτέλεσμα να είναι απλά υπέροχο.

 

Kyoto Blossom Mural

Έμπνευση αρχείου: Κεντημένο κιμονό, Κιότο, περίπου 1860–1900

Το V&A κατέχει μία από τις πιο ολοκληρωμένες συλλογές στον κόσμο για την ιαπωνική τέχνη, με κεραμικά, ξυλογλυπτική, εκτυπώσεις, πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά, υφάσματα και φορέματα. Ο σχεδιασμός αυτού του κιμονό απεικονίζει τη στενή σχέση ζωγραφικής και υφαντικής τέχνης που υπάρχει στην Ιαπωνία. Η επιφάνεια του ενδύματος ενεργεί ως ένα είδος κρεμασμένου κυλίνδρου για τη δημιουργία μιας ζωγραφισμένης στο χέρι εικόνας κομψών γερανών κάτω από άνθη δαμασκηνιάς και πεύκα. Ο γερανός είναι ένα συμβολικό πουλί στην Ιαπωνία όπου θεωρείται ότι φέρνει ευτυχία, καλή τύχη και μακροζωία. Ένα από τα πιο σύνθετα σχέδια στη συλλογή, από τα πιο εντυπωσιακά, αλλά και τα πιο αρμονικά. Η σκηνή έχει προσαρμοστεί για να δημιουργήσει έναν τοίχο μεγάλης κλίμακας, που αντικατοπτρίζει τέλεια την ομορφιά αυτών μεγαλοπρεπή πουλιών πάνω από κυματιστά νερά και μαλακή υφή σαν σύννεφο για περισσότερο βάθος και κίνηση.